چکیده: (7843 مشاهده)
با توجه به اهمیت بسیار بالای دانشگاه در رشد و توسعه کشورها، ارزیابی عملکرد گروههای آموزشی در دانشگاهها از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است. با توجه به اهمیت موضوع دراین مقاله ابتدا با استفاده از روش تحلیل پوششی دادهها (DEA) کارایی گروههای آموزشی دانشگاه در چهار بعد کمّیت آموزشی، کیفیت آموزشی، فعالیت پژوهشی و خدمات علمی ارزیابی شده است. در واقع با طراحی سناریوهایی دلایل اصلی و منشأ کارآمدی و ناکارآمدی هر یک از واحدهای تصمیم و درجهی تأثیر این عوامل مورد تحلیل و ارزیابی قرارگرفتند. سپس با بهرهگیری از یکی از ابزارهای مدیریت استراتژیک یعنی SWOT نقاط قوت و ضعف، فرصتها و تهدیدهای دانشگاه مورد بررسی قرار گرفته و در قالب آن استراتژیها و راهکارها به منظور ارتقای کارایی گروهها ارایه شده است. در نهایت میزان تاثیر استراتژیهای استخراج شده از SWOT با استفاده از معادلات ساختاری مورد بررسی قرار گرفتهاند. یافتههای پژوهش نشان میدهد با تلفیق دو مدل DEA و SWOT ضمن کاهش معایب دو مدل محاسن آن دو تقویت و مدلی جامع برای ارزیابی و ارتقای عملکرد گروههای آموزشی ارایه میگردد و همچنین اولویتبندی و تعیین میزان تاثیرگذاری هر یک از استراتژیها قابلیت اطمینان تصمیمگیری مدیران را افزایش میدهد.
نوع مطالعه:
پژوهشي |
موضوع مقاله:
تخصصي دریافت: 1392/3/18 | پذیرش: 1392/3/20 | انتشار: 1392/3/20