دوره 7، شماره 1 - ( فروردين 1389 )                   جلد 7 شماره 1 صفحات 40-27 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

یزدان پناه صدیقه ، محمدی حمید ، ارجمند پرهام . تعیین اولویت های توسعه مراکز تبدیل و ذخیره گندم با استفاده از الگوی حمل و نقل. تحقیق در عملیات در کاربردهای آن. 1389; 7 (1) :27-40

URL: http://jamlu.liau.ac.ir/article-1-5-fa.html


چکیده:   (9494 مشاهده)
استان فارس با تولید بیش از 13 درصد از گندم کشور بالاترین تولید را در کشور داراست. تولید توسط تعداد زیادی از شهرستان های استان از یک سو و توزیع آن میان شهرستان های استان و خارج از استان منجر به ایجاد شبکه گسترده ای از انتقال محصول شده است. همچنین تولید بالای استان نیازمند توسعه واحدهای تبدیل و ذخیره و نگهداری نیز می باشد. این مطالعه با هدف تعیین اولویت برای ایجاد واحدهای تبدیل (کارخانه آرد) و ذخیره گندم (سیلو) در استان فارس صورت گرفت. برای این منظور الگوی حمل و نقل حداقل کننده جابجایی برای شبکه انتقال گندم از مراکز تولید به مراکز تبدیل و ذخیره و همچنین شبکه انتقال گندم (آرد) از مراکز ذخیره (تبدیل) به مراکز مصرف تدوین گردید. در الگوی حمل و نقل با توجه به مقادیر جابجایی نهایی به دست آمده از اجرای الگوی بهینه، متوسط جابجایی در هر یک از مسیرهای منتهی به شهرستان های مختلف استان محاسبه و اولویت آن ها مختلف تعیین گردید. بر اساس نتایج شهرستان های شیراز و مرودشت، فسا، فیروزآباد، ارسنجان، استهبان، سپیدان و جهرم برای ایجاد مراکز تبدیل حایز اولویت بالاتر شدند. همچنین برای ایجاد واحدهای ذخیره گندم اولویت های استان به ترتیب عبارت بود از آباده، بوانات، پاسارگاد و اقلید. در خصوص اولویت ارسال محصول به سایر استان ها با هدف کاهش جابجایی استان ها، به ترتیب اولویت عبارت بودند از کرمان، سیستان و بلوچستان، خوزستان، هرمزگان، یزد، تهران، اصفهان و خراسان رضوی.
     
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: عمومى
دریافت: 1385/6/15 | انتشار: 1388/12/24

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.