دوره 8، شماره 4 - ( 10-1390 )                   جلد 8 شماره 4 صفحات 0-0 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML Print


چکیده:   (8483 مشاهده)
چکیده صنعت حمل و نقل ریلی در چند سال گذشته مورد توجه ویژه قرارگرفته و مقرر شده در برنامه پنجم توسعه کشور میانگین احداث خطوط جدید که در ده سال گذشته بطور متوسط 150 کیلومتر بوده است به 1000 کیلومتر در سال افزایش یابد. افزایش طول خطوط راه آهن کشور مستلزم افزایش تعداد ناوگان ریلی به سطحی متناسب با توسعه خطوط خواهد بود. به همین منظور لازم است از هم اکنون تدابیری برای تجهیز توان صنعتی در بخش ساخت ناوگان ریلی شامل لکوموتیو، واگن و تجهیزات ریلی اندیشیده شود. لذا طرح احداث یک شهرک صنعتی تخصصی تولید ناوگان و تجهیزات ریلی در وزارت صنایع مطرح و انتخاب محل مناسب برای این شهرک صنعتی در دستور کار قرار گرفته است. هدف این مقاله انتخاب مناسبترین مکان برای احداث این شهرک صنعتی با استفاده از روشهای تصمیم گیری چند معیاره فازی گروهی است. با توجه به لزوم نزدیکی شهرک صنعتی مورد نظر به شهرک های موجود و خطوط ریلی، احداث این شهرک در محدودهی شهرک های صنعتی موجود در استان ها مورد بررسی قرار گرفته شده و معیارهای موثردر انتخاب مکان با بررسی ادبیات موضوع، درنظر گرفتن نیازمندیهای طرح و نظرسنجی از کارشناسان صنعت ریلی تعیین شده است. با توجه به گروهی بودن روش حل، از تجربیات نخبگان صنعت ریلی برای انجام مقایسات زوجی استفاده شده وبا درنظرگرفتن درجه اطمینان تصمیمگیرندگان تلفیق شدهاست. درمرحله ی بعدی، از یک روش ترکیبی پیشنهادی از روش های تحلیل سلسله مراتبی و تاپسس فازی گروهی برای حل مساله استفاده شده است. سپس نتیجهی حاصل از مدل با وضعیت فعلی و طرحهای آتی موردنظر برای احداث شهرک صنعتی تخصصی ریلی در کشور مقایسه و اعتبارسنجی شده است. .
متن کامل [PDF 345 kb]   (7743 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: عمومى
دریافت: 1390/10/29 | انتشار: 1390/10/25

بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.