Shakouri G, Niksefat P, Nasseri S H. A Goal Multi-Parameter Approach to Determine the Efficient Solution to the Multi-Objective Transportation Problem with Flexible Conditions. jor 2025; 22 (4)
URL:
http://jamlu.liau.ac.ir/article-1-2314-fa.html
شکوری گوهر، نیک صفت دوگوری پرستو، ناصری سید هادی. یک رویکرد چند پارامتری آرمانی برای تعیین جواب کارای مساله حملونقل چندهدفه با شرایط انعطافپذیر. تحقیق در عملیات در کاربردهای آن. 1404; 22 (4)
URL: http://jamlu.liau.ac.ir/article-1-2314-fa.html
واحد پژوهشی مؤسسه آموزش عالی رحمان رامسر، رامسر، ایران ، gshakoori2@gmail.com
2- دانشگاه مازندران
چکیده: (33 مشاهده)
برنامهریزی آرمانی بهعنوان یکی از روشهای قدرتمند در حوزه بهینهسازی چندهدفه می باشد که برپایه استفاده از تابع فاصله استوار است. هدف تصمیمگیرنده در این رویکرد، یافتن راهحلی است که اختلاف میان سطح تحقق اهداف و سطح آرمانی تعیینشده را تا حد امکان به حداقل برساند. در دنیای واقعی تصمیمگیرنده ناگزیر است چندین هدف را بهطور همزمان تامین کند؛ که گاهی با یکدیگر ناسازگار یا غیرقابل پیشبینی هستند. تصمیمگیرنده برای هر تابع هدف سطحی مشخص و دقیق از آرمان تعریف میکند، اما در عمل دستیابی به چنین سطحی بهطور کامل امکانپذیر نیست. برای انطباق با شرایط واقعی، یک مدل حملونقل سه بعدی چندهدفه با محدودیتهای عرضه، تقاضا و ظرفیت وسایل نقلیه فازی انعطافپذیر بهطور همزمان در نظر گرفته شده است. بهمنظور حل چنین مسایلی، ابتدا قیود با استفاده از توابع عضویت تعریفشده و جهت خوش تعریف نمودن فضای جواب، به یک مساله چندپارامتری تبدیل میگردد. سپس با بهرهگیری از رویکرد موجود، مدل قطعی مساله حل میشود. با حل مدل در مرحله اول، جواب کارا (ایده آل) برای هر هدف به دست آمده و سپس با استفاده از برنامه آرمانی پارامتریک، جواب بهینه پارتو برای مدل چند پارامتری حاصل میگردد. در این روش دو هدف باید محقق گردد، نخست حفظ تابع هدف و بهبود بخشیدن آن و دوم افزایش سطح رضایت یا مطلوبیت است. در انتها، یک مثال عددی برای مدل پیشنهادی ارایه و مورد بررسی قرار می گیرد.
نوع مطالعه:
كاربردي |
موضوع مقاله:
تخصصي دریافت: 1404/3/27 | پذیرش: 1404/9/21 | انتشار: 1404/10/1