Ghasemi Dakdareh B, Goudarzvand Chegini M, Chirani E. Evaluation and Analysis of Components Affecting the Export Performance of Small and Medium Companies Using Fuzzy DMATEL and Fuzzy ENP Methods (A Case Study: Companies Exporting Food and Beverage Products in Iran). jor 2022; 19 (4) :89-111
URL:
http://jamlu.liau.ac.ir/article-1-2038-fa.html
قاسمی داکدره بهمن، گودرزوند چگینی مهرداد، چیرانی ابراهیم. ارزیابی و تحلیل مولفههای موثربرعملکرد صادراتی شرکتهای کوچک و متوسط با استفاده از روشهای DMATEL فازی و ANP فازی
(مورد مطالعه: شرکتهای صادرکننده محصولات غذایی و آشامیدنی ایران). تحقیق در عملیات در کاربردهای آن. 1401; 19 (4) :89-111
URL: http://jamlu.liau.ac.ir/article-1-2038-fa.html
گروه مدیریت دولتی، واحد رشت، دانشگاه آزاد اسلامی، رشت، ایران ، goodarzvand@iaurasht.ac.ir
چکیده: (2228 مشاهده)
مشکلات ناشی از اقتصاد تک محصولی و تکیه بر درآمدهای نفتی سبب ایجاد اقتصادی متاثر از عوامل خارجی بالاخص درآمدهای ناپایدار نفتی شده است. با این ویژگی اقتصاد ایران، میتوان به اهمیت و نقش صادرات غیرنفتی در کشور پی برد. امروزه صنایع کوچک و متوسط از جنبههای مختلف اجتماعی، تولید صنعتی و ارایهی خدمات در اکثر کشورهای جهان، نقشآفرینی میکنند. این صنایع با صادرات قابل توجه خود نقش مؤثری در توسعه اقتصادی کشورها ایفا میکنند. به علاوه شدت یافتن رقابت جهانی، افزایش بی اطمینانی و تقاضای فزاینده برای محصولات متنوع، باعث شده است که استقبال از این صنایع بیشتر شود. بنگاههای کوچک و متوسط بخش بزرگی از واحدهای تولیدی و صنعتی کشور را تشکیل میدهند، اما علیرغم این امر، نقش این بنگاهها در تحقق اهداف توسعهی صادرات بسیارناچیزاست. با توجه به اهمیت ارتقاء صادرات بهعنوان عامل اصلی محرکهی اقتصاد و کم رنگ بودن سهم صادرات بنگاههای کوچک و متوسط کشور، هدف از این پژوهش ارزیابی و تحلیل مولفههای موثر بر عملکرد صادراتی شرکتهای کوچک و متوسط صادرکننده محصولات غذایی وآشامیدنی ایران است. به این منظور ابتدا با استفاده از روش داده بنیاد و اخذ نظرات 35 نفر از اساتید، نخبگان و کارشناسان عرصهی صادراتی شرکتهای کوچک و متوسط ایران، مولفههای مهم موثر بر عملکرد صادراتی شناسایی شدند و سپس، نحوهی تعامل میان مولفهها و همچنین اولویتبندی آن بر پایهی تلفیق روشهای MADM فازی شامل روش DMATEL فازی و ANP فازی مورد تجزیهوتحلیل قرار گرفته است. نتایج بهدست آمده نشان داد که مولفههای قابلیتهای شرکت، استراتژیهای شرکت، برنامهها و سیاستهای کلان دولت، مشتری و ارتقای عملکرد صادراتی مهمترین عوامل موثر بر عملکرد صادرات هستند، همچنین بالاترین اثر کل یک مولفه بر مولفهی دیگر، را مولفهی «برنامهها و سیاستهای کلان دولت» بر مولفه ی «قابلیتهای شرکت» داشته و از میان مولفههای شناساییشده مولفهی «برنامهها و سیاستهای کلان دولت» از بالاترین اولویت برخوردار بوده است.
نوع مطالعه:
پژوهشي |
موضوع مقاله:
عمومى دریافت: 1399/12/26 | پذیرش: 1400/6/7