دوره 17، شماره 1 - ( 1-1399 )                   جلد 17 شماره 1 صفحات 23-1 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


دانشگاه تربیت مدرس، دانشکده مدیریت و اقتصاد، گروه مدیریت صنعتی، تهران
چکیده:   (2715 مشاهده)
گسترش عملکرد کیفیت یک سیستم توسعه محصول و مدیریت کیفیت مشتری­ مدار برای دستیابی به حداکثر رضایت مشتری است. بهکار­گیری گسترش عملکرد کیفیت مستلزم تعیین روابط بین خواسته­ های مشتری و نیازمندی‌های فنی، و همچنین همبستگی بین نیازمندی ­های فنی است که توسط یک تیم بین وظیفه­ ای انجام می ­شود. چنین داده­ هایی ماهیت مبهم و فازی دارند و افراد قضاوت­ های متفاوتی درباره این روابط دارند. در این پژوهش برای مواجهه با ماهیت فازی در فرآیند طراحی محصول استفاده از یک روش تصمیم­ گیری گروهی فازی در گسترش عملکرد کیفیت پیشنهاد شده است. همچنین یک چارچوب ترکیبی از گسترش عملکرد کیفیت و برنامه ­ریزی فیزیکی خطی برای تعیین سطح برآورد بهینه هر یک از نیازمندی­ های فنی محصول و حداکثر کردن رضایت مشتری کل ارایه شده است. در نهایت، چارچوب ارایه شده برای یک محصول خاص در شرکت مجتمع صنعتی اسفراین که تولیدکننده قطعات سنگین فولادی می­ باشد، به‌کار گرفته شده است. نتایج حاصل از حل مدل، سطح برآورد بهینه­ ی هر کدام از نیازمندی­ های فنی و همچنین میزان بودجه اختصاص یافته به هر کدام از آنها را نشان می ­دهد به‌گونه­ ای که سطح رضایت مشتری از محصول تولید شده بر مبنای چهار خواسته ­ی مشتری در دامنه ­های ایده ­آل و مطلوب قرار گرفته است.
متن کامل [PDF 1090 kb]   (798 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1398/2/11 | پذیرش: 1398/11/5 | انتشار: 1399/1/10

بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.