دوره 19، شماره 3 - ( 6-1401 )                   جلد 19 شماره 3 صفحات 131-113 | برگشت به فهرست نسخه ها


XML English Abstract Print


دانشکده مهندسی صنایع، واحد تهران جنوب، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران
چکیده:   (808 مشاهده)
در مساله تخصیص قابلیت اطمینان-اجزای مازاد، هدف اصلی بیشینه ‏سازی قابلیت اطمینان سیستم با افزودن اجزای مازاد موازی و یا افزایش قابلیت اطمینان اجزای تشکیل‌دهنده است. در این مقاله تابع هدف کمینه‏ سازی ریسک شکست سیستم نیز به مدل اضافه شده و این مساله دو هدفه با در نظر گرفتن محدودیت‏ های فازی هزینه، وزن و قابلیت اطمینان اجزاء، مدل‏ سازی شده است. برای تعیین تابع هدف ریسک شکست سیستم از روش تحلیل اثرات و حالت شکست استفاده شده است که در آن عدد اولویت هر ریسک از حاصل‏ ضرب مقادیر شدت، کشف و احتمال وقوع ریسک به‌دست آمده و احتمال وقوع هر ریسک نیز به ‌صورت تابعی از تعداد و قابلیت اطمینان اجزای مازاد مرتبط با ریسک تعریف می‏ گردد. با توجه به این‌که پیچیدگی حل مساله تخصیص قابلیت اطمینان-اجزای مازاد از نوع چندجمله ‏ای سخت است، برای حل مدل، الگوریتم بهینه‏ سازی فاخته اصلاح‌شده پیشنهاد شده و از آن در یک سیستم واقعی شامل اتصالات بال یک سازه‏ی پروازی تعمیرناپذیر استفاده شده است. نهایتاً صحت و کارایی مدل پیشنهادی و روش حل بررسی و تایید ‌شده است.
متن کامل [PDF 1180 kb]   (431 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1399/10/7 | پذیرش: 1400/3/22

بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.