دوره 16، شماره 1 - ( 1-1398 )                   جلد 16 شماره 1 صفحات 141-131 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


دانشگاه شهید مدنی آذربایجان، گروه ریاضی کاربردی، تبریز
چکیده:   (2889 مشاهده)

در بازارهای رقابتی امروز، رضایت مشتری هدف اصلی برای همه مدیران است. در بیمارستان نیز بیش­ترین سیاست تخصیص تخت بستری به بیمار می­ باشد. کسب رضایت مشتری (بیمار) موضوع تحقیق بسیاری از محققان است. پژوهشگران زیادی براساس نوع مساله روش­ های مختلفی در مورد تخصیص تخت به بیمار، را ارایه داده‌اند. در این مقاله برای تخصیص بهینه تخت‌های بیمارستانی روش برنامه‌ریزی آرمانی پیشنهاد می­ گردد. روش پیشنهادی روی مطالعه موردی بخش اورژانس بیمارستان شهید مدنی تبریز به ­کار گرفته شده است. برای تخصیص بهینه تخت‌های بخش از چهار هدف حداقل کردن زمان استفاده از تخت توسط بیمار، حداقل کردن مدت زمان انتظار، استفاده حداکثر پتانسیل نیروی انسانی و حداقل کردن تعداد تخت‌های خالی استفاده می‌شود. در نهایت نتایج حاصل از به­ کارگیری مدل مربوطه روی داده­های بخش اورژانس تجزیه و تحلیل میشود.

متن کامل [PDF 524 kb]   (1572 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1397/1/31 | پذیرش: 1397/11/13 | انتشار: 1398/1/26

بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.