دوره 14، شماره 1 - ( 1-1396 )                   جلد 14 شماره 1 صفحات 15-37 | برگشت به فهرست نسخه ها


XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Dolatnejad A, Mirhassani S A, Yousefikhoshbakht M. A Mixed Integer Programming Formulation and an Effective Algorithm for Time Depended Petrol Station Replenishment Problem with Time Windows. Journal of Operational Research and Its Applications. 2017; 14 (1) :15-37
URL: http://jamlu.liau.ac.ir/article-1-1102-fa.html
دولت نژاد ثمرین اعظم، میرحسنی سید علی، یوسفی خوشبخت مجید. یک مدل برنامه‌ریزی آمیخته و یک روش کارا برای مساله تامین سوخت جایگاه‌های عرضه‌ فرآورده‌های نفتی همراه با پنجره‌ی زمانی وابسته به زمان. تحقیق در عملیات در کاربردهای آن . 1396; 14 (1) :15-37

URL: http://jamlu.liau.ac.ir/article-1-1102-fa.html


استادیار دانشگاه بوعلی
چکیده:   (748 مشاهده)

به منظور افزایش کیفیت سرویس‌دهی و پاسخ به درخواست‌های مشتری‌های گوناگون، امروزه کارفرمایان به جای استفاده از روش‌های قدیمی، سعی می‌کنند که از روش‌های توزیع موثر و رضایت بخش استفاده کنند. به طور مثال مشتریان ساعت‌های دریافت ترجیحی را ممکن است برای دریافت کالا تغییر دهند و در نتیجه کارفرمایان توزیع کننده کالا باید کالاهای خود را در پنجره‌ زمان‌های مختلف تحویل دهند. بنابراین در این مقاله، مساله‌ی مسیریابی وسایل نقلیه همراه با پنجره‌ی زمانی وابسته به زمان که به اختصار با TDVRPTW برای اولین بار مورد مطالعه قرار می‌گیرد و سپس یک مدل برنامه‌ریزی خطی و یک روش تولید ستون برای حل آن مورد استفاد قرار می‌گیرد. این نسخه از مساله PSRPTW از این موضوع الهام گرفته شده است که در بعضی از مواقع شرایط ترافیکی دارای یک نقش بسیار مهم و غیر قابل چشم پوشی در مسائل بهینه‌سازی واقعی است. مساله TDPSRPTW عبارت است از یافتن مسیرهای بهینه برای یک ناوگان محدود و همگن از وسایل نقلیه با ظرفیت ثابت که در یک روز کاری برای مسیرهای وابسته به زمان بدست می‌آید. باید توجه داشت که در این مساله، هزینه‌ و زمان سفر روی کمان وابسته به زمانی است که کمان طی خواهد شد و تحویل کالا به مشتریان باید در پنجره‌های زمانی انجام گردد. هدف در این مساله کمینه‌کردن تعداد وسایل مورد استفاده و زمان کلی طی شده توسط ناوگان است به شرط آن‌که سرعت توزیع کالا با توجه به زمان‌های جابجایی در ابتدای بهینه‌سازی قابل محاسبه باشد. سرانجام روش ارائه شده برای حل این مساله روی نمونه‌های با 15 ایستگاه، معرفی شده توسط کرنیلیر و همکاران در سال 2009، به کار برده شد. نتایح نشان دهنده کارایی الگوریتم پیشنهادی است.

متن کامل [PDF 1018 kb]   (54 دریافت)    
نوع مطالعه: كاربردي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: ۱۳۹۵/۶/۲۲ | پذیرش: ۱۳۹۵/۱۱/۹ | انتشار: ۱۳۹۶/۳/۲۳

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
کد امنیتی را در کادر بنویسید

ارسال پیام به نویسنده مسئول