بانکها به عنوان متصدیان بخش پولی اقتصاد کشور و به دلیل سرعت بازتاب سیاستهای این بخش در کل جامعه، نقش بسیار موثری در ایجاد وحفظ رشد پایدار اقتصادی دارند. در حال حاضر با توجه به تعداد قابل توجه بانکها و موسسات مالی و اعتباری در کشور، همچنین با توجه به روند خصوصیسازی بانکهای دولتی و نیز تبدیلشدن تعاونیهای اعتباری و موسسات مالی و اعتباری به بانکها، ارزیابی عملکرد آنها اهمیت ویژهای پیدا کرده است. بنابراین بانکهای کشور برای بقا و رقابت در این محیط پویا نیاز دارند که به بررسی دقیق و ارزیابی عملکرد واحدها و نیروهای انسانی خود بپردازند. در سازمانهای وسیعی همچون بانکها که دارای شعب فراوان بوده و در حیطههای مختلف در حال فعالیت میباشند، ارایه روشی مناسب جهت ارزیابی عملکرد واحدها و نیروی انسانی جهت حضور فعال در عرصه رقابت ضروری به نظر میرسد، چرا که اگر شاخصها و روشهای مناسبی معرفی شوند مدیران ارشد سازمان میتوانند به هدایت بهتر نیروهای خود بهطور اخص و هدایت بخشها در جهت اهداف استراتژیک سازمان بهطور اعم بپردازند و همچنین شیوههای انگیزشی را با توجه به محرکهای مناسب برای تشویق تعیین نمایند و به موقع مسئولیتخواهی را از بخشهایی که تعلل کردهاند به اجرا گذارند. در این مقاله به بررسی عوامل موثر بر عملکرد منابع انسانی و شعب بانک صادرات گیلان پرداخته و سپس با ارایه روشی مناسب بر مبنای روش تحلیل پوششی دادهها (DEA) عملکرد روسای شعب این بانک را براساس شاخصهای فردی و عملکردی ارزیابی نموده و با شناسایی نقاط قوت و ضعف به ارایه راهکار جهت افزایش کارایی خواهیم پرداخت.
بازنشر اطلاعات | |
این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است. |