محمد باستانی ، سعیده کتابی ، مهسا قندهاری . ارایه یک مدل تلفیقی برای تخصیص محصولات به توزیع کنندگان در زنجیره تامین با استفاده از تحلیل پوششی دادهها و برنامهریزی آرمانی، مطالعه موردی صنعت خودرو. تحقیق در عملیات در کاربردهای آن. 1393; 11 (1)
URL: http://jamlu.liau.ac.ir/article-1-757-fa.html
، m.bastani66@yahoo.com
چکیده: (4991 مشاهده)
اخیراً مدیریت زنجیره تأمین و فرآیند انتخاب تأمینکنندگان نظر بسیاری از محققان و صاحب نظران را به خود جلب کرده و مقالات و تحقیقات بسیاری در زمینه ارزیابی و انتخاب تأمینکنندگان صورت گرفته است. با این وجود موضوع ارزیابی و انتخاب توزیعکننده کمتر مورد توجه قرارگرفته است. توزیعکننده در زنجیره تأمین نه تنها عامل ارتباط تولید کننده با مصرفکننده نهایی محصول یا خدمت بوده بلکه اولین بخشی است که صدای مشتری را شنیده؛ متوجه تغییرات تقاضا میشود؛ بنابراین ارزیابی آنها امری ضروری میباشد. لذا هدف اولیه این مقاله ارزیابی عملکرد توزیعکنندگان در زنجیره تأمین با استفاده از تحلیل پوششی دادهها میباشد. به این منظور در ابتدا آرمانهای مربوط و معیارهای موثر در ارزیابی توزیعکنندگان شناسایی گردیدند. سپس معیارهای مهم مشخص شدند. در ادامه، با استفاده از روش تحلیل پوششی دادهها امتیازات کارآیی توزیعکنندگان محاسبه شدند. در نهایت نحوه توزیع محصولات بین توزیعکنندگان، با توجه به آرمانهای موجود و بنابر حداکثر نمودن کارآیی در یک مطالعه موردی در صنعت خودرو به کمک مدل تلفیقی تعیین گردید.
نوع مطالعه:
پژوهشي |
موضوع مقاله:
تخصصي دریافت: 1393/1/7 | پذیرش: 1393/1/7 | انتشار: 1393/1/7